skolsystemet i Sverige

Det finns så många brister i det svenska skolsystemet att man omöjligt kan ta upp alla i ett blogginlägg. Men en sak har jag tänkt på extra mycket de senaste dagarna:

Inkompetenta lärare. I Malmö ska de ju pröva ett nytt system med att eleverna ska få betygsätta lärarna, vilket jag tycker är en absurd idé. I ett sådant omdöme skulle personkemin mellan elev och lärare spela in allt för mycket och för lite hur bra läraren egentligen är. Att en lärare som ger bra undervisning men som är sträng när det gäller vissa saker som att förbjuda tuggummituggande eller mössor på sina lektioner skulle få ett "dåligt betyg" i ett sådant här system är inte helt otänkbart.

Att betygsätta lärarna är därför inte ett bra system. Men inkompetenta lärare måste kommas åt på något sätt! Att en lärare är behörig gör den inte bra per automatik, och en icke-behörig lärare kan vara bra på alla sätt. Vad som gör det svårt att sålla mellan bra och dåliga lärare är kursplanerna för skolan. De är luddiga och ger väldigt lite makt åt eleverna att kunna säga ifrån om något inte går riktigt till; om även lärare tycker att de är svåra att tolka, hur kan man förvänta sig av elever att de ska kunna göra det?

Bättre kursplaner och riktlinjer för undervisningen som gör eleven mer delaktig är en möjlig lösning på problem som till exempel lärare som inte alls ger den undervisningen de borde och där eleverna förgäves försäker slå larm men i slutändan står där med skrala kunskaper som inte räcker till "på nästa steg" i undervisningen. Eleverna ska själva kunna ta initiativ till sin utbildning och se vad de behöver kunna och använda detta som argument. För lärare är idag auktoriteter som inte tåls att sägas emot, vilket måste ändras på! Man vill att statusen för läraryrket ska öka, men hur är detta möjligt när eleverna (som sedan själva skapar opinion) måste dras med inkompetenta lärare?



Kommentarer
Postat av: Mona

Jag håller med dig fullt ut!:)

2009-10-15 @ 21:32:38
Postat av: Lisa

Jag med!



Och för att svara; tack, jag ska bli frisk, och vem säger att det var dig jag menade med "LUF's bästa"? ;)

2009-10-15 @ 21:36:33
URL: http://silverskugga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0