Once a failure, always a retard

"Det är roligare att ha skivan i handen om tio år, än bara en fil på datorn" säger expediten på Skivlagret när jag betalar för det senaste impulsköpet av skivor. Så sant som det är sagt. Men förutom statusen som samlarobjekt är köp av skivor (eller, nedladdning från typ CDON eller iTunes) också ett viktigt sätt för att betala för sig - och för att göra en markering för vilka album som är bra och vilka musiker som bör stödjas. Att man laddar ner/lyssnar på Spotify innan man eventuellt köper skivan är ju en annan sak - man måste ju garantera att det är väl investerade pengar. Man har ju inte råd att köpa massa dåliga skivor som student precis...

På senaste tiden har jag haft alldeles för mycket tid i Knalleland att slå ihjäl, vilket resulterat i alldeles för många skivor (fyra till antalet) vars pris inte precis hjälpt till att hålla min ekonomi på en hjälplig nivå.

Hurts - Happiness: Efter att ha hört reklamen för albumet på Spotify ett antal gånger bestämde jag mig för att lyssna igenom hela albumet, och jag fastnade kan man säga! Happiness är ett sådant album där dåliga låtar inte existerar. Att detta är ett debutalbum gör det ännu bättre - det finns samtidigt mycket rum för ännu mer grym musik från denna brittiska duo.
Bästa spår: Stay, Wonderful Life, Better Than Love
Säkert! - Säkert!: Annika Norlin aka Säkert har ju släppt nytt nu i höst, och även om jag älskar Dansa, fastän från det albumet måste jag säg att efter ett par lyssningar på Spotify (återigen) fastande jag istället för hennes debut som inhandlades samtidigt som ovan nämnda skiva. Trots att jag egentligen inte är något fan av svensk musik är hennes texter något alldeles extra i all sin enkelhet och rakhet.
Bästa spår: Allt som är ditt, Det kommer bara leda till nåt ont, Sanningsdan, Ditt kvarter, Och jag grät mig till sömns efter alla dar

Johnossi
- Johnossi: Det här var mer ett impulsköp än något annat; och för att jag desperat ville få tag i Summerbeeze som finns här. Men efter lite lyssnande har det visat sig att även detta album var värt varenda öre, även om Mavericks (deras senaste album) är snäppet vassare. Ser fram emot deras spelning i Göteborg i december grymt mycket kan jag bara säga!
Bästa spår: Summerbreeze, Execution Song, Glory Days to Come, Man Must Dance, Happiness a La Mode

Florence + the Machine
- Lungs: Det här är det absolut bästa albumet på länge, länge. Alla kategorier. Jag laddade ner (fy skäms på mig) albumet förra sommaren och har lyssnat på det så många gånger så jag vet inte hur. Ni kan nog gissa vilka låtar man hittar på min 'mest spelade-lista' i iPoden. Så sist jag var på Skivlagret bestämde jag mig att, nu jävlar ska jag köpa skivan och inte tveka längre. Jag tänker inte kommentera något mer om själva skivan, för det är lite en sådan skiva man ska skapa en egen uppfattning om, men lägg ändå märke till texterna och melodierna och arrangemangen och.. Äh, som sagt, lyssna bara!
Bästa spår: Dog Days Are Over, Howl, Drumming Song, Hurricane Drunk, Blinding

Och sedan har vi Kristian Anttila - Svenska Tjejer som jag fick i födelsedagspresent! Rolig idé med ett antal grymma spår, men tyvärr måste jag säga att mycket av de klockrena melodier som byggde upp hans senaste album Lille Napoleon försvunnit. Vad som fortfarande är typiskt för Anttila är dock han texter - älska dem eller hata dem!
Bästa spår: Världens snuskigaste man, Sandra, Amanda, Magdalena (Livet före döden), Celine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0