Från och med Du

Jag tror att en kollektiv favoritlåt just nu är Oskar Linnros Från och med du. Den går allt som oftast på repeat på min Spotifylista, detsamma gäller min lillasysters, den spelas på radion och en hel del citerar, går runt och nynnar eller tycker helt enkelt om den. 

Inget konstigt med det, egentligen. Förutom att jag för en gångs skull sällar mig till den stora skaran när det gäller musik och "innelåtar". Men det är inte det som är poängen gott folk.

Nej, vad som får mig att lyfta på ögonbrynen (på ett lustigt sätt) är faktumet att en viss textrad verkar vara den som allra mest fastnar hos mina bekanta:

Ser dig på blåa i april
i telefon i nya jeans.
Men jag har samma trasor på
och röker samma Marlboro.
Jag minns varenda scen ifrån vår film.

Så vad är det egentligen som får folk att fastna så för just dessa ord? Okej, det var den första delen av låten jag lärde mig - men resten är minst lika bra tycker jag. Eller vad sägs om:

Står i din port, står bara still
för en minut sen var du min.
En tredjedel av den jag var går hem
för en är krossad, en är din.
Det här är slutet på vår film.

Har det med psykologiska faktorer att göra? Grupptryck? Associationer? Egna erfarenheter? I vilket fall som helst tycker jag att det är lite kul, och tills jag får veta exakt varför dessa meningar attraherar folk så ska jag fortsätta lyssna på låten och sjunga med i tid och otid hehe.

För övrigt väntar jag på ett av höstens stora skivsläpp jag blivit jättetaggad på: Kings of Leons nya album Come Around Sundown som släpps den 15 oktober. Radioactive är en riktig aptitretare och jag hoppas verkligen att resten av skivan är lika bra!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0